Wystawa Metro warszawskie w historii i akwarelach

Prof. Jan Podoski., inż. Sergiusz Grudkowski

Na wystawie można zobaczyć m.in. dokumenty, legitymacje, odznaczenia, medale pamiątkowe, dyplomy, fotografie dotyczące prof. Jana Podoskiego. Ponadto prezentowane są fotografie urządzeń wdrożonych i zainstalowanych w metrze z udziałem Wydziału Transportu PW oraz świadectwa dopuszczenia do eksploatacji tych urządzeń. Na ekspozycji prezentowane są materiały ze zbiorów Muzeum PW, prof. nzw. dr. hab. inż. Mirosława Nadera oraz ze zbiorów Zakładu Sterowania Ruchem Wydziału Transportu PW. Akwarele na wystawę zostały użyczone przez Pana Czesława Huntera.

Na wystawie przedstawione są także osiągnięcia Zakładu Sterowania Ruchem Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej w zakresie budowy i wdrożenia na I linii metra Systemu Zdalnego Sterowania i Kontroli Dyspozytorskiej. Systemy te  pracują obecnie na całej linii metra w Warszawie.

Metro było na tyle dużą innowacją techniczną, że inspirowało także artystów. W Warszawie budowa kolei podziemnej zainspirowała znanego malarza, akwarelistę inż. Sergiusza Grudkowskiego. Jego impresje z budowy poszczególnych stacji metra prezentowane są na obecnej ekspozycji. 

Na przełomie XIX i XX w. wielkim unowocześnieniem w dziedzinie techniki kolejowej była budowa metra. Pierwszą na świecie linię metra uruchomiono 10 stycznia 1863 r. w Londynie. Początek XX w. to okres burzliwego rozwoju kolei podziemnych nie tylko w Europie ale i w Stanach Zjednoczonych. W Warszawie decyzje o opracowaniu projektu kolei podziemnej zostały podjęte przez władze miasta w 1925 r. Szkicowy plan tras metra został zatwierdzony przez Komisję do Budowy Kolei Podziemnych w 1927 r. W latach 30-tych kryzys gospodarczy zahamował prace, dalsze studia nadal prowadzone były w Politechnice Warszawskiej, w Katedrze Komunikacji Miejskiej. Wybuch II wojny światowej uniemożliwił realizację planów. Do prac nad metrem przystąpiono zaraz po zakończeniu wojny.

Wielkim orędownikiem i inicjatorem budowy metra w Warszawie był Jan Podoski – Profesor i Doktor Honoris Causa Politechniki Warszawskiej. Profesor Podoski przez całe swoje życie uparcie dążył do budowy metra w stolicy. W latach 1947 – 1949 Jan Podoski został doradcą Związku Przedsiębiorstw Komunikacyjnych w Polsce. W ówczesnym Biurze Projektów Szybkiej Kolei Miejskiej, będąc inicjatorem i współtwórcą projektu metra płytkiego, objął kierownictwo zespołu projektującego pierwszą linię metra w Warszawie. Od czerwca 1983 r. prof. Jan Podoski przewodniczył Radzie Naukowo-Konsultacyjnej przy Generalnej Dyrekcji Metra w Warszawie. W 1992 r. był współorganizatorem, a później wiceprzewodniczącym Społecznego Komitetu Budowy Metra w Warszawie.

Na stacji metra Politechnika umieszczona jest tablica pamiątkowa poświęcona prof. Janowi Podoskiemu. Tablica z popiersiem Profesora zawiera cytat z jego wypowiedzi: „…BUDOWA METRA PRZYWRÓCI WARSZAWIE ROLĘ WIELKIEJ EUROPEJSKIEJ METROPOLII, KTÓRA SIĘ NAM, POLSCE, NALEŻY…”.

Galeria>>

Fotorelacja: www.biuletyn.pw.edu.pl

Wernisaż wystawy odbył się 9 maja 2014 r. o godz.12 w gmachu Muzeum PW przy ul. Nowowiejskiej 24.
Wystawa była prezentowana od 09.05.2014 do 30.09.2014 w godz. 8:30-15:30.